elisegunderseen - Design by Julie Viktoria
Design by Julie Viktoria Design by Julie Viktoria

Motivasjon gjennom treningsklærne

Å føle seg vell på treningssenteret tror jeg er viktig for mange, spesielt for meg! Da jeg begynte å trene kjøpte jeg meg nye treningsklær, jeg merket at dette var en del av min motivasjon til å trene. Jeg elsker å se på treningsklær og kjøpe meg noe nytt innimellom. Når jeg går rundt på treningssenteret liker jeg å kunne se meg selv i speilet og tenke at jeg ser bra ut enn å gå i slaskete klær og føle meg ukomfortabel. Dette er selvfølgelig forskjellig fra person til person, men jeg tenker at hvis det er noen som sliter litt med motivasjon til å trene, hjelper det faktisk å kjøpe seg noen gode og fine treningsklær til å svette i. Jeg tenkte derfor å legge ut noen nettsider som har gode og fine treningsklær, og som er trygge å handle på. 

 

BODYSHAPES

Bodyshapes var et av de første stedene jeg handlet på, jeg har kjøpt en tights der og den er jeg utrolig fornøyd med. Den er passe i lengden, litt høy i livet så den holder seg på plass og utrolig fin! Jeg personlig liker denne siden veldig godt men produktene er litt dyre. Hvis du trenger en ny tights er Bodyshapes stedet, pluss nå er det salg! Gå inn her for å komme til butikken. 

 

ZALANDO

Zalando har jeg ikke handlet på men hørt utrolig mye bra om, der har de alle treningsmerkene som adidas, puma, nike, 2XU osv. Mange av dere har sikker handlet der før og vet at det er greie priser, fri frakt og retur pluss de har nesten alt du trenger til treningen din! Zalando skal jeg hvertfall begynne å bruke, gå inn her for å komme til butikken.

 

STRONGER

Stronger er en nettsiden som jeg nylig fant og syntes de har utrolig mye fint der. Jeg har aldri prøvd å handle der, men det er en norsk nettsiden så den er nok trygg å handle på. De har mange fine tightser, sports-bher, singleter og bager. Neste gang jeg skal kjøpe nye treningsklær skal jeg hvertfall handle på Stronger, gå inn her for å komme til nettsiden.

Håper du likte innlegget og fikk noen gode tips om hvor du kan kjøpe fine treningsklær neste gang!



Hvordan trene mens man er på ferie?

Denne helgen, altså fra torsdag til søndag var jeg på PKU-treff i Rondane. Som dere sikkert leste i et av innleggene mine har jeg en medfødt sykdom som heter PKU. Vært år arrangeres det et PKU-treff der alle i Norge som har PKU er invitert og samles i 3 dager, dette er for å bli kjent med nye folk som har samme diagnose og dele opplevelser. Samtidig finner vi på mye kjekt sammen, som f.eks. denne gang var vi en gjeng som dro på rafting. 

Siden jeg nå har vært på "ferie" tenkte jeg at jeg kan gi dere noen tips om hvordan man kan trene mens man er på tur hvis det ikke er et treningssenter i nærheten, selvom du er på ferie og har lov til å slappe skader det ikke med noen treningsøkter innimellom!


Ta deg en joggetur
Når du er på ferie, spesielt på nye steder du ikke har vært før, er det utrolig kjekt å ta seg en joggetur. Selvom jeg er en person som ikke er så fan av jogging syntes jeg det var utrolig deilig å jogge i Rondane. Samtidig som jeg løp fikk jeg også oppleve nye steder. Ta deg en joggetur når du er på ferie, det er både kjapt, enkelt og samtidig forbrenner du en god del kalorier! Du kan også lett styre hvordan du vil jogge, f.eks. intervaller er veldig bra.

Cardio
Cardio kan gjøres overalt! Det kan gjøres i stuen, på treningssenteret og ute på plenen. Det finnes også så mange forskjellige typer cardio uten apperater, og hvis du er usikker søk på youtube der finner du mange gode øvelser. Jeg og kjæresten min gjorde cardio nå i Rondane utenfor hotellet Vi gjorde en del løping med intervaller, beinøvelser og mageøvelser. Med denne type trening kommer du raskt opp i puls og forbrenner fort. Dette er noe av det jeg liker best å gjøre når jeg er på ferie.


http://healthtips.us.com/ways-to-make-your-cardio-more-enjoyable/​

Vanngymnastikk.

Har du basseng på hotellet, supert! Løp dit med engang for der kan du også få en skikkelig god treningsøkt. Du kan ta høye kneløft, jumping jacks og løpe frem og tilbake i vannet. Dette er veldig tungt mens det øker pulsen din raskt og styrker beina. Du kan også svømme fort frem og tilbake, noe som er veldig bra for hele kroppen. Det finnes mange forskjellige øvelser, du kan også ta squats i barnebassenget. Bruk fantasien din med trening og kjør på, hvis du kjenner kroppen blir sliten er det da du vet du har gjort noe riktig!

Sykling
Lei deg en sykkel hvis du har muligheten, det er akkurat som jogging; en veldig fin måte å se nye steder på. Sykkel er også veldig bra trening for både bein og rumpe, og det er kjempe gøy. Med sykling kan du både ta intervaller der du øker tempoet og tar det rolig i pausene, du kan også ta en progressiv tur der du øker farten cirka hvert tiende minutt og de siste ti minuttene skal være harde. Med sykling er det mye forskjellig du kan gjøre med både kondisen og beina.


Husk at treningen er det du gjør det til. Tenk på den kroppen du vil ha og ikke ødelegg den fordi du har ferie, selvom du kan slappe av og kose deg. Den kroppen du vil ha kommer ikke av seg selv!



Født med skjev rygg

I 2008 fikk jeg vite at jeg hadde skoliose, ryggraden min var formet som en S. For at min rygg ikke skulle bli mer skjev jo mer jeg vokste, måtte jeg ligge med korsett om natten. Jeg lå med korsett hver natt i 3 år. 

Etter de 3 årene ble jeg fortalt at korsettet ikke hadde hjulpet nok, så jeg måtte bli operert for å ikke få skader når jeg blir voksen. Operasjonen gikk ut av på at de skulle rette opp hele ryggraden min ved å skru fast to titan stenger på sidene. Operasjonen var 6. mai 2012, og den varte i 6 timer, og jeg måtte ligge på sykehuset i 10 dager. De tre første dagene måtte jeg lære meg å "gå på nytt", jeg husker den tredje dagen klarte jeg å gå 3 steg uten "rulator", det var virkelig stort. Noe godt som kom ut av dette var at jeg ble 3 cm høyere!



Da jeg kom hjem fra sykehuset måtte jeg være borte fra skolen i en måned for å bygge opp musklene igjen. Jeg ble mye fortere sliten, måtte gå små turer hver dag, kunne ikke sitte i bilen så lenge og måtte ha hjelp til å kle på meg. Noe som var utrolig kjipt var at jeg ikke fikk lov å trene på et år, men på dette tidspunktet hadde jeg ikke begynt å trene slik jeg gjør nå, men jeg spilte fotball og hadde spilt i 8 år. Året gikk veldig fort og alt var tilbake til det normale, utenom at jeg ikke kunne bøye ryggen. Jeg sluttet med fotball, deretter fikk jeg meg kjæreste på videregående som var min inspirasjon til å starte min egen treningsreise.

Jeg merket i begynnelsen at jeg fikk fort litt vondt i ryggen, så jeg gikk til fysioterapaut og fikk noen øvelser som var tilpasset min rygg. Jeg har aldri merket at jeg må begrense meg i hverdagen, men da jeg begynte å trene var det plutselig ting jeg ikke kunne gjøre eller som var vanskeligere for meg. Dermed må jeg tilpasse mine treningsprogram til min rygg.

Jeg skrev dette innlegget fordi jeg har tenkt å legge ut mine treningsprogram og kanskje noen programmer som kan passe for nybegynnere. 

 



Hvordan starte din egen treningsprosess

Det letteste er å tenke at du skal gjøre noe, men det vanskeligste er å utføre det. Da jeg skulle begynne å trene visste jeg ikke hvor jeg skulle starte. Men heldigvis har jeg en kjæreste som hjalp meg i gang, lagde treningsprogram og lærte meg en god del om trening. Derfor tenkte jeg å lage et innlegg om akkurat dette med håp om at jeg kan hjelpe deg med å starte din egen treningsprosess. Her er noen ideer for å hjelpe deg i gang:

  • ​Når du skal begynne å trene er det viktig å være tålmodig. Det viktigste i starten er at du har satt deg et mål og har en rutine. Begynn med noen faste dager i uken slik planen din innarbeides skikkelig.
     
  • Alltid når du skal begynne å trene må du ha et treningsprogram, hvis du ikke vet hva du skal gjøre på treningen er det vanskelig å motivere seg selv og holde fokus.


     
  • Det viktigste i begynnelsen er å fokusere på å trene hele kroppen slik at du bygger opp en base. Dette gjør at det blir lettere å gå over til å trene spesielle deler av kroppen senere.
     
  • Sett deg et mål som skal nås over lang tid. Dermed er det ikke lurt å fokusere på resultatene i starten men heller fokusere på gjennomførelsen av treningen, de "ekstra" kiloene som har kommet over en periode vil forsvinne etter en periode.
     
  • Det er også veldig viktig når du har satt en plan og et treningsprogram at du gjør noe du liker, og ikke bare fordi alle andre gjør det. Dette gjør at man gjennomfører treningen bedre og syntes treningen blir gøy. Alt er ikke like gøy selvom, men jo lengre du kommer i prosessen og jo bedre du mestrer øvelsene jo mer motivasjon får du med treningen.


     
  • Fokuser på deg selv og ikke andre. Selvom en ved siden av deg løfter tungt, betyr det ikke at du må løfte like tungt. Alltid tren ut i fra deg selv. Begynn lavt og bygg deg oppover. Om du ikke gjør dette kan du få skader, det er mye bedre å bygge seg oppover enn å bygge seg nedover.
     
  • Du bør også ha en treningspartner. Det er lurt å ha en venn som har trent før og som kan gi deg tips og en utfordring. Hjelp hverandre med å nå målene deres og jobb sammen for det.
     
  • Prøv å være positiv, dette vil hjelpe deg mens du trener. Om du blir nødt til å droppe økter eller ikke orker en dag, er det ingen grunn til å miste motivasjonen men heller prøve å tenke på alle de øktene du har utført og alle de gode øktene som venter deg. Hver gang du er ferdig å trene, prøv å kjenn på den gode følelsen. Den følelsen får du bare etter en god treningsøkt, husk det!



    Når du samtidig begynner å trene må du vite at dette er noe som kommer til å ta tid, kanskje flere år, men også overbevise deg selv om at dette skal DU klare!

    Håper disse tipsene kan hjelpe deg med å sette i gang din treningsprosess.


Verdens strengeste diett

Hei! Jeg har fått et spørsmål om jeg kan ha et innlegg om mitt kosthold. På grunn av jeg har en medfødt genfeil som gir meg diagnosen PKU, Phenylketonuri, har jeg allerede en bestemt diett å følge. Denne diagnosen går ut på at jeg kan spise en viss mengde proteiner hver dag, fordi jeg ikke kan få i meg for mye av enzymet phenylalanin. Dette er da et av 20 aminosyrer som er byggesteinene til et protein. På grunn av dette må jeg veie nesten alt jeg spiser slik at jeg får i meg verken for mye eller for lite av phenylalaninet. Etter hvert måltid, altså fire ganger for dagen, tar jeg en proteinerstatning. Dette gjør at kroppen min kan nyttig gjøre seg av et fullverdig protein.




På grunn av dette har jeg allerede en bestemt diett, som jeg er nødt til å følge. Noe som er bra med denne dietten er at jeg blir "tvunget" til å ha kontroll over kostholdet mitt og må virkelig tenke over hva jeg spiser. For meg er det kanskje enklere å spise sunt enn andre, men samtidig ikke. Jeg må alltid få i meg en viss mengde proteiner hver dag som gjør at jeg noen ganger må spise mer eller mindre enn det jeg egentlig vil. 

Mange som trener mye har kontroll på kostholdet sitt og følger ofte strenge dietter, men dette blir litt vanskelig for meg ettersom jeg allerede følger verdens strengeste diett. Da finner jeg heller ut hvordan jeg kan gjøre det beste ut av min diett slik at jeg også kan ha et godt og sunt kosthold.


Det jeg gjør i min hverdag for å ha et sunt kosthold er at jeg følger dietten min, men passer på at det jeg spiser er sunt og godt for kroppen. Jeg prøver å droppe unødvendige mellommåltider, som f.eks. nudler etter lunsj eller nøttebarer som er 200-300 kcal per bar. Dette er tomme og unødvendige kalorier  hvis du vil ha et sunt kosthold. Hvis du er sulten etter lunsj, ta deg et eple eller en banan, det både metter og er sunt. Jeg dropper og snop, chips og brus i uken og koser meg heller med en "cheatday" på lørdag eller fredag. Da kan jeg spise så mye jeg vil med god samvittighet!




Bilde tatt fra google: balanced-diet-image-280x280.jpg

Jeg mener at et sunt kosthold er at du alltid har kontroll på hva du spiser og at du spiser ordentlig mat, slik at du alltid dekker behovet for alle næringsstoffene kroppen vår trenger. Jeg hører ofte folk si "nei det der kan jeg ALDRI spise, det er alt for mye kalorier i", det syntes ikke jeg er en bra holdning. Du skal alltid kunne kose deg litt i helgen med det du måtte ønske, uansett hvor usunt det er. Husk; du legger ikke på deg av det ene feite pizzastykke du spiste forje lørdag, du legger på deg av alle pizzastykkene du har spist hver dag i to uker. Så mitt tips er; spis sunt og variert i uken, og velg en dag i helgen der du virkelig kan kose deg. Ikke la sunn mat bli kjedelig, gjør noe gøy med det. Finn noen gode oppskrifter du kan prøve ut, f.eks. wraps til lunsj eller pastasalat. Vær kreativ slik at du ikke blir lei, det er veldig viktig! Ikke glem, det som også bærer med et sunt kosthold er noen treningsøkter i uken. Et sunt kosthold har ikke bare med hva du gjør med innsiden av kroppen men også utsiden av den. Vær aktiv i hverdag, det gir deg også enda mer motivasjon til å ta spise sunt og variert!

Jeg skal legge ut flere innlegg fremover med sunne oppskrifter og tips til kosthold. Kjæresten min, Johan Nordstrand, kommer også til å legge ut innlegg om forskjellige dietter man kan prøve ut, både mens man trener eller bare til en normal hverdag.

 

 



Litt om min trening så langt

Jeg er en jente på 17 år som har trent i syv måneder. Mange som lager treningsblogger har nok trent i flere år og kan utrolig mye forskjellig. Jeg vil derimot starte denne bloggen nå for at dere kan være med meg gjennom min treningsprosess. Alt det jeg lærer underveis og har lært disse syv månedene vil jeg dele med dere. Det jeg har lyst å oppnå med treningen, som dere sikkert leste i forje innlegg, er å bli mer definert og øke muskelmassen. Jeg vil også få et bedre selvbilde og være stolt over meg selv, noe jeg kan oppnå med trening!

Det første jeg gjorde da jeg begynte å trene var å trene hele kroppen tre ganger i uken for å få en grunn base. Etter 2-3 måneder begynte jeg med firesplit for å fokusere på de forskjellige muskelgruppene. Da det var gått 2 måneder begynte jeg å bli lei og syntes øvelsene var litt for enkle, jeg byttet da til femsplit for å gi meg selv en utfordring. I dag holder jeg fortsatt på med femsplit og prøver noen ganger i uken å trene cardio om morningen for å gå ned i fettprosent.

Jeg har som sagt bare trent i syv måneder, men treningen har allerede forandret meg stort. Jeg har begynt å se resultater utenpå, men på innsiden merkes det enda bedre. Treningen har forbedret min livsstil og gjort meg mer sosial i hverdagen. Jeg har også fått litt mer struktur på hverdagen og er mer fornøyd med meg selv. Med de resultatene jeg kan se, får det meg mer og mer motivert og jeg føler jeg virkelig kan mestre noe hvis jeg bare jobber for det!

Gleder meg masse til å dele min trening framover med dere, og jeg håper at dere kan lære av mine feil og mine kommende kunnskaper.






 

 



5 enkle tips til bedre utbytte av treningen

1. Musikk

Når du først og fremst får musikk på ørene blir du låst inne i din egen verden og stenger alt ute. Du får et mye sterkere fokus på deg selv og det får deg til å glemme alt rundt deg. Dette gir deg bedre fokus på det du skal gjøre og øke ytelses nivå. Musikk er også veldig tidsfordrivene, det kan få deg til det stadiet der du glemmer både tid, sted og rom. Du har sikkert merket dette før i andre sammenhenger, men det å holde fokus har veldig mye å si når det kommer til trening, dette kommer jeg tilbake til senere. 

2. Å sette seg et mål

Å sette seg et mål er utrolig viktig innenfor trening, uten et mål er det ikke noe mening. Det man kan gjøre er: først sett et mål som du vet vil ta lang tid og oppnå, som f.eks. at du skal gå ned i vekt, bli mer definert eller gå opp i muskelmasse. Deretter setter du opp enda et mål som enten er enkelt å oppnå eller som du akkurat klarer å utføre. Dermed får du alltid lyst til å komme deg nærmere og nærmere målet ditt. Dette gir deg også indre motivasjon og en mening med treningen din. For eksempel mitt første mål er å bli definert. Jeg valgte dette fordi det er noe jeg virkelig vil oppnå, gå ned i fett prosent og opp i muskelmasse. Noe som er veldig viktig, er at det første målet må være noe du virkelig vil, ellers å det lett å gi seg på veien noe som fører til at målet ditt kommer til å ta enda lengre tid.

3. Motivasjon

Uten motivasjon er det vanskelig å nå de målene du vil oppnå. Når det kommer til trening er motivasjon et av de viktigste punktene. Det sies og er forsket på at de som har indre motivasjon har det bedre med seg selv enn de som mangler motivasjonen. Motivasjon er noe som kommer og går, den kommer automatisk eller du kan tvinge den fram. En viktig huskeregel for motivasjon er "hvorfor skal være større enn handlingen", eksempel: En gutt blir mobbet fordi han er overvektig. Gutten begynner å trene pga han har blitt mobbet, han vil ha et bedre selvbilde og stopper mobbingen. Han trener ikke fordi han bare har lyst, men han trener fordi han har en grunn. Dermed blir "Hvorfor" større enn handlingen. Poster kanskje et eget innlegg om motivasjon senere.

4. Å gjøre feil er ikke et steg tilbake, men et steg framover

Man tror ofte at det å gjøre feil er gale, og man vil lett gi opp for man tror ikke man kan klare det videre. Det er den tenkemåten som er FEIL. "Det er ikke gale å gjøre feil, det er feilene man lærer av", dette er noe som du sikkert er veldig lei av å høre av lærerne på skolen, men utrolig nok så stemmer dette. Eksempel:  Du gjør en øvelse feil, og finner ut du har gjort den feil lenge. Men nå vet du at du skal gjøre øvelsen annerledes, du har lært av feilen din og det vil gi deg et steg framover i din treningsprosess. 

5. Treningspartner

Hvis du ikke liker å trene alene, finn deg en treningspartner med engang! Å ha en venn du kan trene med gjør at dere begge hjelper hverandre på treningen og motiverer hverandre underveis. Eksempel: Når jeg begynte å trene hjalp kjæresten min meg i gang, hadde ikke han gjort det hadde jeg aldri begynt å trene. Dette hadde utrolig mye å si for meg! Han dro meg med på treningen, motiverte meg underveis og gjorde treningen gøy!


Bilde tatt fra Google: http://beastmotivation.com/female-fitness-motivation/

 

   



Design laget av Julie Viktoria
hits